- 2008.01.24 Thursday
- 各種検証もどき
さらさんにコメントをいただいいた1024分率説について(Studio GobliやLetticiaさんのところでも話題になってました)、ソースをあたってみました。
→ こちら
#会員制サイトなんですが未登録でも読めるのかな……
以前のエントリーで「魔法ヘイストのヘイスト値が75/512説と76/512説があるんだけど、スキル502のヘイストマチマチで計算すると75/512説では合わない」って書いたんですが、1024分率の
・魔法ヘイスト=150/1024
・凱旋マーチ(スキル502)=113/1024
・進撃マーチ=96/1024
で計算すると実測値にちゃんと合いますね。
てことで、前回のエントリーは全面改訂が必要な模様です。
※以下20:30追記
とりいそぎ、以下の3つのパターンについて、空蝉2のリキャストを再計算してみました。
※あくまでも上記サイトにて検証されている結果を元にした計算値であり、実際に詠唱してリキャストを確認したわけではありません。不整合な点があればご指摘ください。
また、(他に魔法ヘイスト枠にあたるヘイストがない場合に)リキャストを短縮するために必要な装備ヘイスト値についても参考のために付記しました(1024分率のヘイスト値については、スピベルが61なのにルーンチョッパーが90など、単純に%表記から推定できない可能性が高いのでこのような書き方をしています)。
表中のヘイスト値はすべて1024分率です。
※追記ここまで
続きは元記事の要約(原文引用)。
[2/20 20:00 加筆あり]
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After trying to deduce the skill tiers for Victory March and it's haste gains, it became obvious that the previous model of x/512 wasn't working. I started from scratch with a new model x/1024. The model is more accurate than the previous one, but there are relatively few changes. For example, Homam Hands being 3% haste = 30/1024... this is equivalent to 15/512 under the previous model.
スキル装備と凱旋マーチのヘイストの関係を検証しようと思って512分率モデルを使ったんだけどうまくいかなかったので、新しく1024分率モデルを作ってみた。以前のものよりも正確だけど、少し変更点がある。例えば、ホマム手の3%のヘイストは30/1024、前のモデルだと15/512だった。
-Recast can only be between 0 seconds and 255 seconds.
リキャストは0-255秒の値をとる。
-Haste is calculated by the equation:
ヘイストの計算式:
y=floor( (1-x)*c )
Where:
y=New delay or new recast 新しいディレイまたはリキャスト
x=Haste amount ヘイスト値
c=Base delay or base recast 元のディレイまたはリキャスト
※注 floor():()内の計算結果よりも小さい整数のうち最大の値を返す関数(この場合であれば小数点以下切捨てと同じ)。
-Haste attainable from equipment is capped at 256/1024 (25%)
装備ヘイストのキャップは256/1024 (25%)
※誤記訂正(2/20)
-Haste attainable from magical sources is capped at 448/1024 (43.75%)
魔法ヘイストのキャップは448/1024(43.75%)
-Weakness caps you at -1024/1024 magical haste. (100% Slow)
スロウをかけられたときの衰弱時の遅延のキャップは-1024/1024で魔法枠(100%スロウ)
※上記の記述についてですが、誤りがあることを2008/2/20時点で確認しました。正しくは「衰弱時の遅延は-1024/1024で魔法枠。ヘイスト・マーチ・スロウ・エレジー等による魔法枠ヘイスト(スロウ)と合算され、キャップは現在のところ確認できない」であると思われます。
→詳しくはこちら
-Fast Cast appears to be applied after or before the effects of Haste and only affects recast.
ファストキャスト(の効果)はヘイストエフェクトの後か前にかかり、リキャストにのみ効果
-Dual Wield is applied before the effects of Haste and only affects Attack Delay.
二刀流はヘイスト効果の前にかかり、攻撃間隔にのみ効果
---
The following items have been verified:
確認されているヘイスト値:
ブリッツリング(Blitz Ring) = 11/1024
ホマム手足(Homam Hands, Feet),ダスク足+1( Dusk Feet+1),ダスク手( Dusk Hands) = 30/1024
ホマム脚・ファストキャスト効果除く(Homam Pants(not counting Fast Cast)) = 30/1024(Most likely)
エースヘルム(Ace's Helm) = 40/1024
ワラーラターバン(Turban) = 50/1024
スピードベルト(Speed Belt) = 61/1024
魔法ヘイスト(Haste Spell) = 150/1024
ルーンチョッパー(Rune Chopper) = 90/1024
進撃マーチ+2楽器付き(Advancing March (/w +2 horn)) = 96/1024
ヘイストベルト(Haste Belt) = 102/1024(魔法枠 Magical haste)
カタストロフ(Catastrophe) = 102/1024(装備枠 Equipment haste)
ファストキャスト(Fast Cast:)
ロケイシャスピアス(Loq Earring) = 10/1024
ホマム脚ファストキャスト(Homam Pants(Fast Cast only)) = 20/1024(Most Likely)
※ホマム脚についてはその後のエントリーで装備枠34/1024・ファストキャスト13/1024という数値がでています(えれさんコメントありがとうございます)。
※2/20追記 ↑上記については、「装備枠ヘイストによるキャスト短縮効果」とファストキャストによるキャスト短縮効果を「足している」ことから、正しくないそうです。なお、ファストキャストについては、1024分率ではなく百分率で効果が設定されているという説があることを追記しておきます(Mさんコメントありがとうございます)。
※1/28 さらに別エントリーから追加
薄金足(Usukane feet) = 20/1024
薄金脚(Usukane pants) = 30/1024
白虎佩楯(Byakko Pants) = 50/1024
八双 = 102/1024
デスペレートブロー1段階 = 50/1024(1段階ごとに50ずつup)
※追記ここまで
Below is a chart /w tested values of haste on Victory March[Editted: 1/10]:
凱旋マーチの効果(+2楽器使用部分のみ抜粋・要約)
482-485 110
486-491 111
492-498 112
499-505 113
506-512 114
513-518 115
519-525 116
526-532 117
533-539 118
540-545 119
546-552 120
553-554 121
Advancing March /w +0 instrument: 64/1024
Advancing March /w +1 instrument: 80/1024
Advancing March /w +2 instrument: 96/1024
進撃マーチの効果は64/1024(楽器なし)・80/1024(+1楽器)・96/1024(+2楽器)
+1楽器の効果(+1 Instrument grants) +16/1024
+2楽器の効果(+2 Instrument grants) +32/1024
=========================================
===================================
All of this data can be deduced by first making the assumption that haste values can be accurately described by x/1024.
ここまでのデータはすべて1024分率のヘイスト量を仮定して説明できた。
Using Victory March and varying degrees of skill gear, combined with dread spikes recast, you will find changes in recast at:
スキル装備を変えながら凱旋マーチをかけてドレッドスパイクのリキャストの変化をみると、以下の3点でリキャストが変わるのが分かる。
471/472 skill
505/506 skill
545/546 skill
Normalli a given recast will give you a range of 4-5 possible values of Haste values. Since the recast changes at those skill markers, we can accurately determine that they are the lowest and highest in their respective skill ranges.
同じリキャストを与えるヘイスト値は4-5個ある。リキャストが変化した時に、そのヘイスト値を与えるスキル帯の最高値または最低値であることを知ることができる。
Since you are able to change skill gear and increment Victory March by 1/1024 you can accurately combine it with equipment and look for where the recast changes. After finishing the March chart, I was able to test everything precisely.
スキル装備を変化させて凱旋マーチの効果を増やし、装備ヘイスト値と組み合わせることで、リキャストの変化を知ることができる。
I did test whether sing/wind had different potency, but it was not the case. Both are factored equalli. The max skill I was able to obtain on my friend's brd is 551. I'm missing a possible 9 skill total which is why I'm unable to test any higher march tiers.
歌唱スキルと管楽器スキルの重みが違う可能性についてもテストしたが、差はなかった。両者は等価である。スキルが9足りないのは、これ以上のスキル装備を持っていないからである。
※6だと思うんですけどね。オリファントの+3までカウントしてるのかしら……。
(終わり)
After trying to deduce the skill tiers for Victory March and it's haste gains, it became obvious that the previous model of x/512 wasn't working. I started from scratch with a new model x/1024. The model is more accurate than the previous one, but there are relatively few changes. For example, Homam Hands being 3% haste = 30/1024... this is equivalent to 15/512 under the previous model.
スキル装備と凱旋マーチのヘイストの関係を検証しようと思って512分率モデルを使ったんだけどうまくいかなかったので、新しく1024分率モデルを作ってみた。以前のものよりも正確だけど、少し変更点がある。例えば、ホマム手の3%のヘイストは30/1024、前のモデルだと15/512だった。
-Recast can only be between 0 seconds and 255 seconds.
リキャストは0-255秒の値をとる。
-Haste is calculated by the equation:
ヘイストの計算式:
y=floor( (1-x)*c )
Where:
y=New delay or new recast 新しいディレイまたはリキャスト
x=Haste amount ヘイスト値
c=Base delay or base recast 元のディレイまたはリキャスト
※注 floor():()内の計算結果よりも小さい整数のうち最大の値を返す関数(この場合であれば小数点以下切捨てと同じ)。
-Haste attainable from equipment is capped at 256/1024 (25%)
装備ヘイストのキャップは256/1024 (25%)
※誤記訂正(2/20)
-Haste attainable from magical sources is capped at 448/1024 (43.75%)
魔法ヘイストのキャップは448/1024(43.75%)
-Weakness caps you at -1024/1024 magical haste. (100% Slow)
※上記の記述についてですが、誤りがあることを2008/2/20時点で確認しました。正しくは「衰弱時の遅延は-1024/1024で魔法枠。ヘイスト・マーチ・スロウ・エレジー等による魔法枠ヘイスト(スロウ)と合算され、キャップは現在のところ確認できない」であると思われます。
→詳しくはこちら
-Fast Cast appears to be applied after or before the effects of Haste and only affects recast.
ファストキャスト(の効果)はヘイストエフェクトの後か前にかかり、リキャストにのみ効果
-Dual Wield is applied before the effects of Haste and only affects Attack Delay.
二刀流はヘイスト効果の前にかかり、攻撃間隔にのみ効果
---
The following items have been verified:
確認されているヘイスト値:
ブリッツリング(Blitz Ring) = 11/1024
ホマム手足(Homam Hands, Feet),ダスク足+1( Dusk Feet+1),ダスク手( Dusk Hands) = 30/1024
ホマム脚・ファストキャスト効果除く(Homam Pants(not counting Fast Cast)) = 30/1024(Most likely)
エースヘルム(Ace's Helm) = 40/1024
ワラーラターバン(Turban) = 50/1024
スピードベルト(Speed Belt) = 61/1024
魔法ヘイスト(Haste Spell) = 150/1024
ルーンチョッパー(Rune Chopper) = 90/1024
進撃マーチ+2楽器付き(Advancing March (/w +2 horn)) = 96/1024
ヘイストベルト(Haste Belt) = 102/1024(魔法枠 Magical haste)
カタストロフ(Catastrophe) = 102/1024(装備枠 Equipment haste)
ファストキャスト(Fast Cast:)
ロケイシャスピアス(Loq Earring) = 10/1024
ホマム脚ファストキャスト(Homam Pants(Fast Cast only)) = 20/1024(Most Likely)
※ホマム脚についてはその後のエントリーで装備枠34/1024・ファストキャスト13/1024という数値がでています(えれさんコメントありがとうございます)。
※2/20追記 ↑上記については、「装備枠ヘイストによるキャスト短縮効果」とファストキャストによるキャスト短縮効果を「足している」ことから、正しくないそうです。なお、ファストキャストについては、1024分率ではなく百分率で効果が設定されているという説があることを追記しておきます(Mさんコメントありがとうございます)。
※1/28 さらに別エントリーから追加
薄金足(Usukane feet) = 20/1024
薄金脚(Usukane pants) = 30/1024
白虎佩楯(Byakko Pants) = 50/1024
八双 = 102/1024
デスペレートブロー1段階 = 50/1024(1段階ごとに50ずつup)
※追記ここまで
Below is a chart /w tested values of haste on Victory March[Editted: 1/10]:
凱旋マーチの効果(+2楽器使用部分のみ抜粋・要約)
482-485 110
486-491 111
492-498 112
499-505 113
506-512 114
513-518 115
519-525 116
526-532 117
533-539 118
540-545 119
546-552 120
553-554 121
Advancing March /w +0 instrument: 64/1024
Advancing March /w +1 instrument: 80/1024
Advancing March /w +2 instrument: 96/1024
進撃マーチの効果は64/1024(楽器なし)・80/1024(+1楽器)・96/1024(+2楽器)
+1楽器の効果(+1 Instrument grants) +16/1024
+2楽器の効果(+2 Instrument grants) +32/1024
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I also went back and redid some delay tests~レリックサイズでクフタルの為を殴ってみたらしいですが省略。原文ではヘイスト量と攻撃速度の関係がグラフ化されてます。
My first test, was to use Relic Scythe(999 Delay):
SV Marches x2 + Haste Spell + Capped Eq + Hasso + Desp Blows = ~(956/1024)
(1-956/1024) * 999 = ~66.3398 delay
66.3398 delay / 60 = ~1.105 hits per second
1.105 x 30 = ~33.1699 frames per hit
My test showed 33.43 frames per hit. This is sufficient enough to assume we're reaching the expected ~93.35% haste.
I also performed delay tests on a crab, /w and /wo slow.
Robber Crab(Kuftal):
Normal: ~242 Delay (~121.1 frames per attack)
Elegy + Slow: ~411 Delay (~205.4 frames per attack)
Estimated Slow% from this data: ~70%
This test shows that slow follows the same equation for haste, and acts as a negative haste value.
To better show the accelerating gains of haste, I made a simple graph. The idea is to show that at normal haste values, adding haste is not as benficial as it is at higher values. X-Axis is Haste%, Y-Axis is the number of times you'd attack in a normal attack round compared to base delay.
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All of this data can be deduced by first making the assumption that haste values can be accurately described by x/1024.
ここまでのデータはすべて1024分率のヘイスト量を仮定して説明できた。
Using Victory March and varying degrees of skill gear, combined with dread spikes recast, you will find changes in recast at:
スキル装備を変えながら凱旋マーチをかけてドレッドスパイクのリキャストの変化をみると、以下の3点でリキャストが変わるのが分かる。
471/472 skill
505/506 skill
545/546 skill
Normalli a given recast will give you a range of 4-5 possible values of Haste values. Since the recast changes at those skill markers, we can accurately determine that they are the lowest and highest in their respective skill ranges.
同じリキャストを与えるヘイスト値は4-5個ある。リキャストが変化した時に、そのヘイスト値を与えるスキル帯の最高値または最低値であることを知ることができる。
Since you are able to change skill gear and increment Victory March by 1/1024 you can accurately combine it with equipment and look for where the recast changes. After finishing the March chart, I was able to test everything precisely.
スキル装備を変化させて凱旋マーチの効果を増やし、装備ヘイスト値と組み合わせることで、リキャストの変化を知ることができる。
I did test whether sing/wind had different potency, but it was not the case. Both are factored equalli. The max skill I was able to obtain on my friend's brd is 551. I'm missing a possible 9 skill total which is why I'm unable to test any higher march tiers.
歌唱スキルと管楽器スキルの重みが違う可能性についてもテストしたが、差はなかった。両者は等価である。スキルが9足りないのは、これ以上のスキル装備を持っていないからである。
※6だと思うんですけどね。オリファントの+3までカウントしてるのかしら……。
(終わり)